projecten

VOLODYMYR THUIS AAN HET WERK!
* met steun van Stichting Desna *
Concert in Krolevets Children School of Art, Ukraine. 12 February 2010

Bescheiden neemt Kurylenko de lovende woorden in ontvangst na afloop van het concert op 12 februari 2010 in de afgeladen zaal van de Muziekschool in zijn woonplaats Krolevets, Noord-Oekraïne.

Wekenlang was hij in de weer met affiches maken en rondbrengen, over grote afstanden in een aftandse auto, drie keer op en neer om zowel muzikanten, instrumenten als apparatuur ter plekke te krijgen, opnames en foto’s maken, verzorging van de artiesten etc.

Het resultaat mag er zijn: muzikanten die zich gekend en gewaardeerd voelen, en een publiek dat ouderwets geniet! In de structurele impasse waarin het land verkeert, zijn dit lichtpuntjes die hoop bieden voor de toekomst.

BAYAN IN EVERY CORNER OF UKRAINE :

zo heet zijn nieuwste project: overal waar maar enigszins mogelijk concerten organiseren en spelen, voor jong en oud, arm en ‘iets minder arm’, in de cultuurhuizen, scholen, verzorgingshuizen etc.

Het bajanrepertoire in al zijn diversiteit - samen met zangeres Anna Kurylenko (ook cello) of met zijn eigen Krolevets Trio/Quartet (zie foto). In principe tegen vergoeding, maar de mensen daar kunnen dat vaak onmogelijk opbrengen. Daarom wilt de stichting bijspringen om nieuwe concerten mogelijk te maken. Met zo’n 100 a 150,- (donatie)geld staat er weer een nieuw concert op de planken!

Livemuziek! Tegenwoordig helaas een zeldzaamheid in Oekraïne, waar glittershows en playbackfestivals het beeld bepalen en de jeugd niet beter weet. Die heeft dan ook weinig of geen relatie meer tot de tijd van eerdere generaties voor wie ‘cultuur’ nog onderdeel uitmaakte van het dagelijks leven, van staatswege alleszins.

Zo pendelt Volodymyr wat af. Nog steeds houdt hij de baboesjka’s uit de dorpen aan het zingen en documenteert hun bijna vergeten liederen. Voor veel collega bajanspelers uit heel Oekraïne is hij van grote waarde vanwege de websites, cd’s en reclame die hij voor hun maakt. Met de site Krolevets.com, zijn lievelingskindje, zet hij zijn stad e.o. ook virtueel op de kaart.

Om dit alles realiseerbaar te maken en te houden blijft Volodymyr afhankelijk van de Stichting Desna. En de stichting weer van donaties.

Volodymyr Kurylenko - www.volod.com.ua
tel 06 29 160 788 (bij verblijf in NL)
tel in Oe +38 0672536643 (met nul!)
nieuw mailadres: